maanantai 5. lokakuuta 2015

Bug's life

Kanat, liskot (vähän ku sisiliskot, mutta isompia ja värikkäämpiä) ja ötökät. Kolme asiaa, jotka voi löytää, kun vaan kääntää katseensa. Oon ollu näiden kaikkien suhteen melko sopeutuvainen. Tai no kanat nyt ei kauheena järkytyksenä tullu, mutta liskot ja jättikokoiset ötökät vaati aluks vähän totuttelua. Yhden liskon kanssa vietetyn taksimatkan ja hotelliyön jälkeen aloin kuitenkin lämmetä näille pikkuotuksille.


Ja sitten tapahtui jotain. Toissayönä olin sikeessä unessa, kun heräsin siihen, että joku tai pikemminkin jokin käveli pitkin huoneen seinää. Otin taskulampun ja yritin mahdollisimman nopeesti paikallistaa oikeen paikan, ettei otus ehtis kadota. No, ehtihän se. Silti se jatkoi liikkumistaan aina kun laitoin valon pois. Ja tää eliö ei pelkästään kävelly vaan myös lensi. Aloin miettiä päässä mahdollisia vaihtoehtoja. Lintu? Lepakko? Olin ihan varma, että kyseessä on joku iso eläin, kun se aiheutti niin paljon melua. Hetken oli hiljaista ja sitten otus alko taas liikkua. Apua, nyt se meni maahan. Nyt se on sängyn alla. Hypähdin sängystä ja odotin sydän kurkussa pamppaillen, että mikä sieltä mönkii ulos. Ja vastaushan on....torakka. Siis mitä? Kaiken tän melun takana on pieni torakka. Tai no pieni ja pieni, pituudeltaan varmaan 7 cm. Lepakon rinnalla torakan pitäis olla helpotus, mutta ei se kyllä suoraan sanottuna ollut. Tää oli kyllä jo kolmas mun huoneessa majaillu torakka, mutta kaikista kovaäänisin yksilö. Sain torakan ulos, mutta unta oli vaikeampi pyydystää takaisin: säpsähdin jokaista pientä ääntä ja huoneessa, jonka seinät on täynnä pieniä rakoja, niitä ääniä on paljon. Toisaalta kai helpottavaa, että mun suurin ongelma tällä hetkellä on otus, jonka läpimitta on alle 10 cm, mutta tää oikeesti vaikuttaa mun unensaantiin. Kuumuuden, itikoiden ja kirkosta kantautuvan musiikin lisäksi nyt pitäis siis vielä pelätä, että torakat valtaa mun huoneen. Okei, toi oli ehkä turhan dramaattisesti ilmaistu, mutta jostain syystä ajatus seinissä vaeltavista tuholaisista saa mun ihon kananlihalle. No, enää kuukausi jäljellä tätä sadekautta; Googlen mukaan torakoiden ja muiden ötököiden määrä kasvaa aina sadekausina. Ja Googlehan tietää kaiken.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti